onsdag den 4. november 2009

Barcelona

Føj hvor er der bare koldt herhjemme i Danmark. Især når man lige har været 6 dage i Barcelona!! Hvor der hver dag var over 20 grader, og vi kunne gå rundt i knæ-bukser, T-shirt og sandaler. Skønt!!

Tirsdag morgen (hvis man da kan kalde det det) var der afgang til Barcelona. Julie havde vækket os kl. 2.15 – nu var det tid til fri leg, mente hun – så vi var helt klar til at tage afsted fra lejligheden kl. 5. Check-in var hurtigt overstået, og lettere forvirret kom vi også igennem sikkerhedskontrollen. 2 babyer, som skal følge med i alt samt 2 tasker, og når man så tilmed skal af med bæltet, ja så har man altså hænderne fulde. For lige at sætte prikken over i’et blev vores ene taske udtaget til stikprøvekontrol. Men vi kom igennem. Mange overbærende blikke, men ingen der tilbød at hjælpe. Så er det godt, at vi kender proceduren med to babyer, og kan tage det hele i stiv arm.

I flyveren havde vi 6 sæder til vores lille familie. Se, dét var luksus. Julie, som jo havde været oppe siden kl. 2.15, kun afbrudt af en lille ½ times lur i klapvognen på vej til lufthavnen, syntes at hele det her flyvemaskine-halløj da var meget spændende og skulle følge med i alt, hvilket betød en mere eller mindre hoppende baby hele vejen til Barcelona, og absolut ikke mere søvn til hende. Til gengæld var de begge søde til at sove i vognene hele vejen fra lufthavnen til hotellet. Det gjorde det hele lidt nemmere – for af en eller anden grund kan man ikke regne med elevatorer på metrostationerne dernede, og så var der ikke andet for end at bære 2 kufferter, 3 tasker og 2 klapvogne med indhold rundt på trapperne. Puha, det var tungt. Men heldigvis for mig, mest tungt for Jacob.

Vi havde på internettet fundet et lejlighedshotel lige ved Sagrada Familia, og det viste sig at være det helt rigtige valg. Vi havde en dejlig lejlighed med spisebord, tv-hjørne, to værelser, to badeværelser og et køkken. Rundt om hjørnet fra hotellet var et supermarked med alt, hvad vi havde behov for.

Den første dag (onsdag) i Barcelona gik vi en tur rundt i nærmiljøet. Dvs. rundt om Sagrada Familia, slappede af på en bænk i Gaudi parken, gik op ad Avinguda de Gaudi til Hospital de Santa Creu i Sant Pau. Dette hospital er tegnet af Gaudi og er da også noget anderledes, end de hospitaler vi kender hjemmefra. Da vi jo havde været tidligt oppe, måtte vi også tidligt i seng igen.

Torsdag gik vi af Passeig de Gracia og Ramblaen til Columbus statuen ved havnen hvor vi spiste frokost. Herefter gik vi videre langs havnefronten til Parc de la Ciutedella, hvor pigerne spiste frokost med udsigt til den catalanske parlamentsbygning. Vi var en tur rundt i parken og især springvandet (igen en Gaudi bygning) fik pigerne i godt humør. De var meget interesserede i det og fulgte meget med i hvad der skete. Fra parken gik vi til Port Olímpic, den olympiske by (hvor alle deltagerne til OL 1992 boede) og til stranden. Herefter tog vi metroen hjem, pigerne fik aftensmad og vi tog senere ind til Passeig de Gracia og fik aftensmad på en fortovsrestaurant, mens pigerne sov sødt i deres vogne.

Fredag købte vi billet til hop on/hop off bussen rundt i Barcelona. Vi steg på ved Sagrada Familia og tog først turen i den nordlige del af byen. Dette inkluderede et stod ved Camp Nou – FC Barcelonas hjemmebane. På trods af at vi jo er uendeligt store fodboldfans her i hjemmet, mente vi alligevel at 32 Euro var lige i overkanten, så stadion blev set udefra. Herefter tog vi bussen videre op til Montjuïc, og så det olympiske stadion og meget af området omkring stadion. Det var virkelig flot, og med en betagende udsigt over byen. Herefter gik turen videre omkring havneområdet og gennem den gamle bydel til Catalunya pladsen, hvor vi fik lidt hurtig aftensmad, inden vi tog med videre til Sagrada Familia og derfra hjem til hotellet.

Lørdag var vi i Barri Gotic (Den gamle by), hvor vi blandt andet så den trappe hvor kongen og dronningen modtog Columbus, da han vendte hjem efter opdagelsen af Amerika, katedralen, Santa María del Mar kirken (hvor vi lige kom med til bryllup), en masse små, hyggelige, skæve gader med turistbutikker og hyggelige pladser med caféer, Placa Reial hvor pigerne fik frokost, endnu en tur på Ramblaen og frugt/grønt/kødmarkedet (hvor der lå fårehoveder uden skind – puha!). Til slut tog vi toget tilbage til lejligheden, hvor pigerne fik aftensmad inden de blev puttet i vognene og vi gik til Passeig de Gracia og fandt nogle lækre bøffer og dejlig sangria på en hyggelig fortovsrestaurant.

Søndag var helligdag i Spanien, og mange butikker var derfor lukkede. Vi gik en tur på Rambla del Mar ned til Mare Magnum, som er et stort center med butikker, restauranter, biograf mm. Herfra gik vi langs med havnen op til den gamle bydel, spiste en hyggelig frokost med pigerne på Placa Reial – mens de igen igen igen charmerede alt og alle. Herefter var gik vi via Ramblaen hjem til lejligheden og slappede af.

Inden vi igen vendte næsen mod det kolde nord, var vi mandag en tur på gaden igen. Vi sluttede af med en hyggelig tapasfrokost på Passeig de Gracia inden vi tog metro og tog til lufthavnen. Turen igennem lufthavnen og flyveturen hjem gik fint, og omkring midnat kunne vi sætte fod i lejligheden igen.

Det var en dejlig første ferie med pigerne, og helt sikkert ikke den sidste.