onsdag den 30. juli 2008

Allergi

Jeg har fået allergi. Og jeg ved, at jeg har haft det længe. Nu vil jeg fortælle, hvad jeg helt præcist har allergi overfor. Det er to grupper af mennesker.



Det første, jeg har allergi overfor, er mennesker, der som kvinden ovenfor, vælger at tale i deres mobiltelefon, mens de skal føre en bil, og de samtidig vælger at holde mobiltelefonen i hånden.

Jeg kan bare ikke snuppe det. Tidligere i dag, midt i den københavnske myldretid, hvor jeg var på en gåtur omkring Vibenshus Runddel, kunne jeg se, hvor mange der egentlig vælger at gøre dette - til fare for fodgængere, cyklister og medbilister. Et forsigtigt skøn fra min side: Føreren af hver 10. bil valgte denne mærkelige adfærd.

Det rigtig uansvarlige kommer frem, når rattet lige skal holde med det ene eller begge knæ, så der kan skiftes gear med den hånd, der lige har været på rattet. (Den anden hånd skal telefonen holdes med).

De andre mennesker, jeg har allergi overfor: Det er også noget trafikrelateret. Jeg kan bare slet ikke klare at se på, når cyklister kører som død og helvede ind gennem et trafikeret kryds, hvor bilerne svinger til højre i en lind strøm, UDEN at cyklisterne lige kigger sig til venstre, for at se om nu bilisten også holder øje med bagfrakommende cyklister.

Nej, rigtig mange cyklister kører alt hvad de kan, ud i krydset, uden at skænke trafiksituationen den mindste tanke. "Her kommer jeg". Gerne med en MP3-afspiller kørende for fulde hammer, så man heller ikke kan høre noget af, hvad der foregår.

Ville det ikke være bare lidt gavnligt for statistikkerne, hvis man gjorde det til et samarbejde i trafikken? Når der fx er biler, der svinger til højre, burde cyklisterne altså samtidig se til venstre, så man er enige om, at ingen kører ind i hinanden.

Nå, bare lidt holdningstilkendegivelse... fra Jacob.

Ingen kommentarer: